מחשבות
      לחופו של אוקיינוס
 
על אופן הישום של הדמוקרטיה  |  תורות מיסטיות  |  סמכות הריבון  |  תחלואי הדמוקרטיה הפרלמנטרית  |  מימון להשכלה הגבוהה  |  הימורים באינטרנט  |  התחממות כדור הארץ  |  מי משלם את המע"ם ?  |  מסים  |  שביתת המורים  |  

מונה:



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


סמכות הריבון

דף הבית >> דמוקרטיה >> סמכות הריבון

סמכות הריבון

 

מאמר זה מתייחס לשתי החלטות דומות וחשובות שהתקבלו בשנים 2001-2 בכנסת ובמרכז הליכוד.  מאמר זה יפריך את שתי ההחלטות, ויראה כי הגופים שהחליטו, עשו זאת ללא סמכות.

סמכות במערכת שלטונית – מקורה תמיד בסמכות גבוהה יותר.

למשל: לא יקום עובד חברה ויאמר: "מעתה אני הוא סמנכ"ל החברה".
לא יקום אדם ויאמר: "מעתה אני ראש ממשלה".
עקרון זה, של קבלת סמכות ממעמד גבוה יותר, הוא עקרון יסודי בכל ההיררכיות באשר הם: מלוכה, דמוקרטיה, דיקטטורה, ארגונים חברתיים, צבא, משטרה, חברות עסקיות, עמותות. למעשה, לא ייתכן ארגון ללא עקרון שכזה.

למשל, יכול המנכ"ל לאמור לעובד החברה: "אני מסמיך אותך לנהל את מערך כוח האדם בחברה". בזאת, מקבל אותו עובד את הסמכות הדרושה לו. בעתיד, יכול אותו מנכ"ל, בתוקף סמכותו הגבוהה, לשנות את החלטתו זו בכל רגע שיחפוץ.
כלומר: בעל הסמכות הגבוהה, מוסמך לתת ומוסמך לקחת מבעל הסמכות הנמוכה יותר.

לעומת זאת, בעל הסמכות הנמוכה אינו יכול לקחת מן הסמכות הגבוהה. הוא רק יכול לתת/להחזיר את התפקיד לריבון.

לעתים ייווצר מצב שאדם או גוף אינו מעוניין לקבל את הסמכות המוצעת לו.

או, שאין הוא מסוגל עוד למלא את תפקידו מסיבות שונות.

במקרים אלה – התפקיד חוזר לידי הסמכות הגבוהה, שם תתקבל החלטה מה ייעשה בו.
במלים אחרות: בעל הסמכות הנמוכה יכול להחזיר תפקידו לבכיר אך אינו יכול לקחתה שוב אלא ברשותו של הבכיר.

 

במדינת ישראל ההיררכיה השלטונית היא כדלקמן:
א.  העם (או ליתר דיוק: כלל בעלי זכות הבחירה, כגוף אחד, הוא הגוף הבוחר(
ב.  הכנסת, המוסמכת על ידי העם.
ג.  ראש הממשלה ושריה המוסמכים ע"י הכנסת.
וכן הלאה.... במקום האחרון בהיררכיה זו יופיע כל אחד מן האזרחים לחוד, שלו הסמכות הקטנה ביותר.

והנה, יום אחד, בשנת 1992, הצביעה הכנסת על חוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה.

הכנסת, כלומר היררכיה מספר שניים, הכריזה כי מעתה הסמכות לבחור את ראש הממשלה תהיה בידי העם. במלים אחרות: מרגע זה, הסמכות היא בידי העם. הכנסת ויתרה על הסמכות שהייתה בידה, לטובת היררכיה מספר אחד.

כמו שראינו, הסמכות הנמוכה יכולה להחזיר את סמכותה לריבון, אך אינה יכולה ליטול ממנו את הסמכות, אלא ברשותו.
אך ראו נא מה קרה: כעבור שנים אחדות, מרץ 2001, "ביטלה" הכנסת את חוק הבחירה הישירה לרשות הממשלה, ו"החזירה" לידה את סמכות בחירת ראש הממשלה.
כפי שאנו רואים, החלטה זו של הכנסת הינה ללא סמכות, מחוסרת תוקף.
הכנסת זקוקה להסמכה של העם כדי לשוב ולקבל את הסמכות למנות ראש ממשלה. הסמכה שכזו יכולה לבוא רק במשאל עם.
ומכיוון שמשאל עם אינו מעוגן בחוק, כלומר, נכון להיום, לפי החוק הפורמאלי, אין שום כלי שיכול להחזיר לכנסת את הסמכות לבחירה של ראש הממשלה.

 

לסיום, אוסיף ואומר כי גם וועידת הליכוד העבירה בשעתו את הסמכות לבחירת חברי הכנסת של הליכוד, לידי כלל חברי הליכוד (כלל המתפקדים). סמכות זו הועברה לריבון: כלל חברי הליכוד.
מספר שנים מאוחר יותר, התחרטה וועידת הליכוד והעבירה החלטה המחזירה לעצמה את הסמכות של בחירת מועמדי המפלגה לכנסת
שוב מקרה של נטילת סמכות חסרת תוקף הגיוני-חוקי. כדי לקבל חזרה את הסמכות, עליה לבצע משאל של כל חברי הליכוד!

 

 

חיים אבגד

 


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
קידום אתרים - קידום אתרים